Průvodce pro učitele

1. Základní informace o struktuře webu

Struktura webu vychází z původního výukového webu www. myjsmetonevzdali.cz, který vytvořilo Post Bellum. Je členěn tematicky. Každé téma je rozdělené na tři na sebe navazující lekce. Jednotlivé lekce začínají kurátorským didakticky upraveným textem. Ten slouží nejen pro základní orientaci v tématu, ale především jako výchozí platforma pro práci s prameny. Zvýrazněné pojmy nasměrují žáky k dílčím úkolům, kde si sami mohou definovat na základě pramenů, a tím  získat podklady pro další navazující aktivity. Výhodou takto koncipovaného textu může být to, že není nutné vypracovat jednotlivé úkoly ihned při čtení textu ani je všechny vypracovat najednou. Aplikace umožnuje uživatelům vrátit se k rozdělané práci a mít možnost eventuálně ji doplnit či opravit.

2. Praktické využití webu

Web Československé 20. století může být pro učitele „inspiromatem“, souborem didakticky zpracovaných primárních pramenů koncipovaných jako samostatné výukové jednotky. Lze je využít v řádných hodinách nebo k zadání samostatné práce pro žáky. Stejně tak mohou být východiskem pro dlouhodobější projekty.  Žáci zde mohou najít základní informace k tématu, definovat si klíčové pojmy, pracovat s  časovou osou, osvojit si analýzu primárních pramenů (pamětnické klipy, písemné a obrazové prameny) a základních principů badatelské metody. Zde se role žáka a učitele může plynule protnout a vzájemně se doplňovat.

3. Pár praktických doporučení

Než se spolu se svými žáky pustíte do samotné práce, máme pro vás několik nápadů, jak na to.

obecné informace

Každá lekce obsahuje úvodní kurátorský text se zvýrazněnými pojmy. Text slouží jako základní informační rámec pro uživatele. Doporučujeme si ho nejprve přečíst jako celek. V textu jsou pak tučně zvýrazněné klíčové pojmy. Ty by si měl uživatel (žák) sám vydefinovat na základě splnění úkolu. Jak se k těmto úkolům dostat? Klikněte na zvýrazněný pojem a jste přímo v úkolu. Každý tučně zvýrazněný pojem ukývá právě jeden úkol. Žák je může vypracovat všechny najednou nebo postupně. Může se také vždy vrátit na úvodní text nebo rovnou pokračovat do dalšího úkolu.  Zvýrazněné pojmy jsou klíčové termíny, které by si měl žák osvojit a sám definovat. Cílem je aktivně zapojit žáka do procesu poznávání nového na základě práce s původními prameny. Zde se jedná primárně o pamětnické klipy, ale také původní texty či obrazové materiály.

informace k úkolům

V každém úkolu žák najde  v levé části několik primárních pramenů – pamětnický klip, obrázek, text. Doporučujeme si je nejprve prohlédnout nebo poslechnout a teprve pak vypracovat odpověď na otázku. Upozorněte žáky na to, aby si nezapomněli své odpovědi uložit. Propíši je jim do závěrečného přehledu. Po vypracování úkolu se žáci mohou vrátit na úvodní text nebo pokračovat na další úkol. Odpovědi si žák může stáhnout ve formátu PDF do svého počítače a vytisknout. Do souboru si také může nahrávat své prameny, které souvisí s tématem.

4. Charakteristika použitých metod

Celková koncepce webu vychází  z badatelsky zaměřené výuky postavené na posloupnosti situací, které jsou cíleně vytvářeny nebo ovlivňovány za účelem dosažení požadovaného rozvoje žáka v různých rovinách, tedy jedná se o tzv. didaktické situace. Důležitá je vzájemná kooperace učitele a žáka v průběhu celého procesu, založeného na „poznávacích myšlenkových procesech, jako je analýza, syntéza, indukce, dedukce“. Žák díky tomu „objevuje relativně sám skutečnosti, které si má osvojit, rozvíjí vnímání, učí se zvládat emoce a v neposlední řadě se učí badatelsky  myslet“.  Měl by v rámci badatelských aktivit přebírat odpovědnost za jejich řešení bez ohledu na to, zda se jedná o teoretické nebo praktické činnosti, které z ní vychází. Kurátorsky zpracovaný text umožňuje pojmout komplexněji všechny tyto principy.

5. Kurátorský text

Jedná se o didaktizovaný text, jehož cílem není ucelený výklad sledované problematiky, jak jsem zvyklí z klasických učebnic. V našem případě slouží jako jistý rozcestník s komentářem. Text nabízí  základní přehled a kontext, ale současně nasměruje čtenáře na zdroje nutné pro dílčí úkoly. Z nich si uživatel, tzn. žák, sám zformuluje klíčové pojmy k tématu, a zároveň musí pracovat s dalšími nejen doporučenými zdroji a odkazy pro získání komplexnějšího přehledu o studovaném tématu.

Kurátorský přístup primárně souvisí s výběrem vhodných zdrojů, které je možné takto využít. Kurátorský koncipovaný text je „otevřený“. Umožňuje rychlou korekci textu, pramenů, jejich doplnění, formulaci nových hypotéz. Úskalí kurátorského textu je celá řada. Předně je to větší časová náročnost na studium a výběr  pramenů nutných k pochopení celého kontextu. Uživatel se musí velice dobře orientovat při práci s nimi, resp. dokázat je analyzovat a rozpoznat jejich výpovědní hodnotu. Heterogenita zdrojů může přispívat k jejich zkreslené interpretaci.

5. Inspirace do výuky

Nabízíme vám několik nápadů pro práci s pamětnickými vyprávěními. Jsou zde ke stažení 2 projekty včetně metodiky a pracovních listů pro žáky tematicky zasazené do období normalizace (Podoby disentu a Podoby migrace). Dále jsou zde k dispozici 2 příklady, jak je možné využít ve výuce samostatná pamětnická vyprávění: téma odboje za 2. světové války – A. Lébr; téma emigrace v 80. letech – E. Apfelthaler.