O projektu

Možnost práce s pamětnickým vyprávěním a dobovými materiály ve školní praxi motivovala Post Bellum k vytvoření vzdělávacího portálu My jsme to nevzdali. Mířil především k širší pedagogické veřejnosti, které dodnes poskytuje didakticky zpracované autentické nahrávky pamětníků, fotografie, krátké animované filmy, rozhlasové dokumenty a další materiály do výuky. Snaha posunout tento koncept také směrem k žákům a studentům vedla k hledání nových přístupů a konceptů reflektujících jak proměnu přístupů ke vzdělávání, tak i proměnu role učitele a žáka ve škole. Spolu s hledáním nového metodického přístupu jsme přemýšleli i nad potenciálem webového archivu Paměť národa, který Post Bellum spravuje. 

Přestože Česká republika a Slovenská republika mají společnou historii, zájem o perspektivu toho „druhého“ národa je spíše malý. Příběh společných československých dějin a jejich odlišná interpretace z českého a slovenského pohledu je přitom zajímavou nabídkou pro práci s tzv. „aha momenty“ jako nástroji pro uvědomění si mnohovrstevnatosti historického vývoje a jeho následné interpretace. Možnosti Post Bellum, které má k dispozici archiv vzpomínek pamětníků na konkrétní události, tento koncept ještě rozšiřuje – nejde totiž jen o dva (český a slovenský) pohled na jednu historickou událost – na příbězích pamětníků se ukazuje, že odlišnou perspektivu může mít i samotný jednotlivec, aktér události.

Obě výše popsané skutečnosti nakonec přispěly k realizaci projektu “Mezigenerační vzdělávání v česko – slovenském kontextu” v rámci programu Erasmus+. Tato online platforma je jedním z jeho výstupů. 

Cílem webové aplikace Československé 20. století je proto představit na dvou pilotních tématech (Slovenská republika – Protektorát Čechy a Morava a Sametová revoluce) českou a slovenskou perspektivu nazírání vybraných historických událostí, které sehrály významnou roli pro oba národy v době společné i samostatné existence v průběhu 20. století.

Cílovou skupinou jsou jak učitelé českých a slovenských základních a středních škol, tak především žáci těchto škol. Učitelům může být web inspirací, s jehož pomocí mohou plánovat své hodiny. Pro žáky a studenty se zde nabízí možnost jak práce s primárními prameny, tak i vyzkoušet si některé z principů badatelské výuky (blíž viz sekce Pro učitele).


Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.